Diversiteit bij Movares

Na mijn eerste werkervaringen bij Randstad Uitzendbureau kwam ik weer terug bij mijn oorspronkelijke ambitie. Communicatie en wel specifiek marketingcommunicatie. Ik kreeg in maart 2002 de kans bij het toenmalige Holland Railconsult (sinds mei 2006 MOVARES): het oude ingenieursbureau van de NS.

Eerst een jaar arbeidsmarktcommunicatie

Het eerste jaar mocht ik me focussen op de arbeidsmarktcommunicatie en daarna ben ik doorgegroeid tot marketingcommunicatie adviseur. Mijn klanten waren intern en ik had veel verschillende projecten in portefeuille. De productintroductie Icesolution, de nieuwe consultancy variant OXIO, de start-up van een nieuw label STUDIOSK en de introductie van Assetmanagement waren integrale marketingcommunicatie projecten waar zo’n beetje de hele middelenmix bij kwam kijken.

STUDIOSK: het raakvlak van ruimte, infrastructuur en mobiliteit

STUDIOSK was een start-up van een nieuw merk binnen Holland Railconsult. De adviseurs en ontwerpers binnen het bedrijf kregen weinig voet tussen de deur vanwege het toen weinig dynamische imago van de NS en kregen naar eigen zeggen zo geen kans om hun aanbod op het gebied van ontwerpen binnen een stedelijke omgeving te verkopen.

Introductie nieuw label voor opbouwen marktaandeel

Onder een nieuwe naam wilde men op de vormgevingsmarkt een marktaandeel opbouwen. Het imago van Holland Railconsult stond haaks op hun creatieve aanpak waarbij ze techniek en vormgeving samenbrachten. Kortom er moest een nieuw visitekaartje komen, de introductie van een nieuw label. En zoals we allemaal weten betekent dat een nieuw businessprofiel, een nieuwe visie, een nieuwe naam, huisstijl en natuurlijk ook het uitdragen van deze aspecten in de aangepaste werkprocessen. Allemaal zaken die bijdragen aan het vullen van een nieuwe merknaam, een nieuw imago.

Eén van de leukste projecten

Het marketingcommunicatie traject heeft, vanaf de eerste inventariserende gesprekken bij alle direct betrokkenen, het formuleren van de strategie tot aan de implementatie van de nieuwe huisstijl, ruim 1,5 jaar geduurd en er waren veel verschillende mensen bij betrokken. Met recht een meerkoppig monster waar absoluut een lange adem vereist was. Maar ook één van de leukste projecten die ik heb mogen doen bij het ingenieursbureau.

Van strategie tot uitvoering

Het leuke was dat alle aspecten van strategie tot uitvoering op het gebied van communicatie aanwezig was. Het opstellen van het businessprofiel, het naamgevingproces, de ontwikkeling van de huisstijl en vervolgens van de brochure en de website als de belangrijkste verkoopondersteunende middelen. Met name binnen dit project heb ik kunnen groeien naar senior communicatieadviseur.

 

Reacties zijn gesloten.